tisdag, november 10, 2009

kortväxt problem

the essence of what I love about Magdalena Ribbings vett och etikett-spalt.

Hejda långbens takt?

Skrivet av Magdalena Ribbing 06:00, 3 november 2009 i kategori Människor emellan

Fråga: Jag har en fråga om hyfs när man går tillsammans. Jag är själv betydligt kortare än de flesta av mina vänner och bekanta. En av mina närmaste vänner och jag har en ganska stor längdskillnad och det ställer ibland till problem. Rätt ofta ska vi ta oss från punkt A till punkt B tillsammans och då vill hon gärna vara ute i allra sista sekunden. Detta är precis tvärtemot min personlighet. Jag mår dåligt om jag inte får komma rejält i tid till en avtalad tid. Min vän resonerar som så att hon kan gå ganska fort och ändå precis hinna, men hon tänker aldrig på att jag rent fysiskt inte kan gå lika fort som hon kan, utan hon sätter av i en väldig fart och hamnar snabbt flera steg före mig. Jag har många gånger bett henne att sakta ner men möts då bara av "Vi har ju bråttom" eller "Du får väl lära dig att gå lite fortare".
Ofta uppstår nu tillfällen då jag drar vita lögner för att inte behöva dela väg med henne till en gemensam fest eller ett gemensamt möte. Hur borde jag göra för att lösa det här? Eller är det jag som är exceptionellt gnällig?

Svar: En del människor förstår. Andra gör det inte. Jag tycker inte att du verkar särskilt gnällig. Däremot förefaller din vän vara av den mer självupptagna sorten som varken ser eller vill förstå att du inte kan gå lika snabbt som hon.

Avstå från din långa väns promenadsällskap och säg som det är: "jag vill och kan inte längre hålla på att springa för att hinna i tid när du är sent ute och eftersom jag inte klarar av din promenadtakt så går du när du vill, jag tar mig dit själv". Som en av dina närmaste vänner kan hon inte ta illa upp när du säger detta - på ett vänligt sätt.


Courtesy of DN.

2 Comments:

At 2:59 em, Anonymous ditt fadderbarns mamma said...

typiskt att du skulle hitta min insändare...eöh...

 
At 8:45 em, Anonymous Anonym said...

... eller var det svärmors???

 

Skicka en kommentar

<< Home